Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Hercule Poirot

    Man

    Den belgiske privatdetektiven Hercule Poirot var tidigare anställd hos polisen i hemlandet, men blev genom Agathas Christies försorg verksam i England. Han är fåfäng, talar med fransk accent, har ett äggformat huvud samt praktfulla mustascher, och löser mordfall i en rad klassiska pusseldeckare. Han blev så berömd att när Christie lät honom avlida hade Times en dödsruna om honom.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för ABC-morden Bild på bokomslag för Badortsmysteriet Bild på bokomslag för Begravningar är farliga Bild på bokomslag för En dos stryknin Bild på bokomslag för Döden till mötes +10 st
  • Embla Nyström

    Kvinna

    Tidigare nordisk mästare i boxning (lätt weltervikt), sedermera länspolis i Västsverige. Hon är cirka 30 år gammal och muskulös, med lockigt rödbrunt hår och blågröna ögon i något runt ansiktet: söt men inte vacker, enligt hennes skapare Helene Tursten. Uppvuxen med tre bröder vet Åsa Embla Nyström hur man sätter karlar på plats. Mannen i hennes liv är lille Elliot, son till exmaken Jason.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Det lömska nätet Bild på bokomslag för Jaktmark Bild på bokomslag för Sandgrav Bild på bokomslag för Snödrev
  • C.W. Sughrue

    Man

    C.W. står för Chauncey Wayne, men det är det få som vet. Han är privatdetektiv i Meriweather i Montana – där även författaren James Crumleys andra privatdetektiv, Milo Milodragovitch är verksam. C.W. är en luggsliten krigsveteran och knarkare, tar gärna till våld och medger själv att han är en elak typ, ”a mean son of a bitch”. Han löser fall på sitt eget sätt, hårdhänt men effektivt.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för En sista riktig kyss
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten