Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Maureen O’Donnell

    Kvinna

    Hon är huvudperson i den prisbelönta Garnethill-trilogin av den skotska kriminalförfattaren Denise Mina. Unga Maureen är en människospillra: sexuellt utnyttjad av sin far, modern är alkoholist, brodern knarklangare. Själv har hon legat på mentalsjukhus, och inlett ett förhållande med sin psykiater. Men hon är envis och målmedveten, och kämpar för att lösa de problem och brott hon möter.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Död i Garnethill Bild på bokomslag för Exil Bild på bokomslag för Den sista utvägen
  • Barry Duckworth

    Man

    Medelålders kriminalinspektör som har allt från en huvudroll till små biroller i Linwood Barclays böcker om staden Promise Falls. Barry Duckworth försöker förgäves att banta och dölja sitt glesnande hår genom att kamma det över flinten. Han är lyckligt gift, har inget mörkt förflutet och ser så vardaglig ut att ingen riktigt lägger märke till honom. Men han är envis och han löser sina fall!

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Alltför nära Bild på bokomslag för Vilseledd Bild på bokomslag för Tro dina ögon Bild på bokomslag för Sveket Bild på bokomslag för Lögnen
  • Alex Nyberg

    Man

    Han heter egentligen Alexander Nyberg, men kallas för enbart Alex. Han är framgångsrik advokat, kör Mercedes och har sonen Anders med ex-hustrun Tyra. Han är omgift med den unga och temperamentsfyllda hustrun Pi i tre böcker av deckarförfattaren Folke Mellvig. Alex ser trevlig ut, och är – med sin deckarbitna andra hustrus hjälp – en duktig amatördetektiv. Som hoppas på att få fler barn…

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Sist till kvarn Bild på bokomslag för Lyckta dörrar Bild på bokomslag för Dödens mannekänger
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten