Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Klara Andersson

    Kvinna

    En av få svenska kvinnliga spioner i litteraturen, verksam för CIA och svensk säkerhetstjänst. Privat är Klara Andersson tolk och TV-producent, och har varit bosatt 20 år i Spanien då hon var gift med Manuel, vars barn hon ännu har god kontakt med. Hon är runt 50 år gammal, lång, rundhyllt och attraktiv, och ändrar ofta hårfärg. Och så är hon huvudperson i tre romaner av Maria Gustafsson.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Den vidunderliga utsikten Bild på bokomslag för Huset på Carrera 9 Bild på bokomslag för Absintängeln
  • Alan Banks

    Man

    Kriminalkommissarie Banks arbetar i staden Eastvale i den fiktiva Yorkshire-regionen Swainsdale. Han är en lugn, metodisk polisman som med stor intuition löser fall i romaner och noveller av engelsmannen Peter Robinson. Bredvid arbetet är Banks intresserad av modelljärnvägar, 60-talsrock samt kollegan Annie Cabbot som han har ett löst förhållande med efter skilsmässan från hustrun Sandra.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för En ovanligt torr sommar Bild på bokomslag för I ondskans spår Bild på bokomslag för Efter alla år av saknad Bild på bokomslag för En lek med eld Bild på bokomslag för En märklig affär +18 st
  • Ted (Edward) Conkaffey

    Man

    Han heter Edward Conkaffey, men är känd som Ted, och förlorade såväl sitt polisjobb som sin familj sedan han anklagats för sexövergrepp mot en ung flicka. Han friades, men skvallret dog inte, och han bor nu ensam med sju gäss samt en hund. Han är lång och muskulös, med svart hår och blå ögon, och arbetar ibland med en ung kvinnlig privatdetektiv, Amanda Pharrell, i böcker av Candice Fox.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Crimson lake Bild på bokomslag för Redemption Point
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten