Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Kay Scarpetta

    Kvinna

    Patricia Cornwells huvudperson är rättspatolog, med bas i Virginia, USA. Hon har beskrivits som några och fyrtio år gammal, askblond, och har flera manliga beundrare – och kvinnliga motståndare som inte uppskattar hennes självsäkerhet. Hon är dessutom en duktig brottsplatsundersökare och skytt: det sista är en nödvändighet eftersom hon ofta hotas. På fritiden är hon en duktig kock.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Mörkrets makt Bild på bokomslag för Sista utvägen Bild på bokomslag för Den osynlige Bild på bokomslag för Flyg fula fluga Bild på bokomslag för Dödligt spår +16 st
  • Maisie Dobbs

    Kvinna

    Ung, modig och intelligent privatdetektiv som började arbeta som tjänsteflicka då hon var bara 13 år gammal. Maisie Dobbs hade en välvillig kvinnlig arbetsgivare, och fick studera till sjuksköterska och psykolog. Hon förälskade sig i en läkare som dödades i första världskriget, och 1929 startade hon en egen detektivbyrå. Jacqueline Winspear har skrivit fler än ett dussin böcker om henne.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Maisie Dobbs Bild på bokomslag för Med lätta bevis Bild på bokomslag för Lögnen
  • Kristina Vendel

    Kvinna

    Kvinnlig rotelchef vid polisen i Huddinge. Pappan Karl har flytt från Östtyskland till Sverige, själv är Kristina Vendel gift med Johan i ett äktenskap som knakar och slutligen spricker. Hon är ljushårig, har grågröna ögon, och läste filosofi innan hon började på polisskolan. Hon har det tufft i jobbet, och utsätts flera gånger för övergrepp av olika slag, berättar Theodor Kallifatides.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Den sjätte passageraren Bild på bokomslag för I hennes blick Bild på bokomslag för Ett enkelt brott
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten