Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Tom Ripley

    Man

    Han är charmig, snygg och kultiverad samt en helt empati- och hänsynslös seriemördare och psykopat, huvudperson i fem klassiska thrillers av Patricia Highsmith. Thomas ”Tom” Ripley blev föräldralös som femåring, och uppfostrades av en känslokall kvinnlig släkting. Han gifter sig sedermera med den förmögna Héloïse Plisson, men har trots detta framgångsrikt fortsatt sin brottsliga karriär.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Mr Ripley : en man med många talanger Bild på bokomslag för Mr Ripley : en man utan samvete Bild på bokomslag för Mr Ripley : en man med onda avsikter Bild på bokomslag för
  • Astrid Sammils

    Kvinna

    Medelålders diplomat, som skapade en skandal på UD då hon offentligt avslöjade att hon hittat sin dåvarande make i en mycket intim situation med rikets kvinnliga utrikesminister. Attraktiva och målmedvetna Astrid Sammils drar sig tillbaka till Dalarna, där hon växt upp, börjar av en slump agera amatördetektiv och löser fall tillsammans med väninnan Carina Svahn i böcker av Ingrid Hedström.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Bortfall Bild på bokomslag för Måltavla Bild på bokomslag för Brandgata
  • Anne-kin Halvorsen

    Kvinna

    Förnamnet skrevs Annekin – utan bindestreck – när Kim Småge introducerade henne i en långnovell. Därefter blev det Anne-kin: hon är polisassistent i Trondheim, där hennes envishet, tålamod och hetsiga humör gör att hon hamnar i farliga situationer när hon löser fall med modern brottslighet. På fritiden lyssnar hon på blues på sin dyra musikanläggning, eller badar i Trondheimsfjorden.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Sub Rosa Bild på bokomslag för En kärnfrisk död Bild på bokomslag för Containerkvinnan
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten