Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Flavia de Luce

    Kvinna

    På 1950-talet var den moderlösa Flavia de Luce inte särskilt uppskattad av fadern och systrarna. Hon var visserligen en ganska vanlig och vardaglig 11-12–åring (med tandställning), men mogen för sin ålder, dessutom envis, egensinnig och smart samt sysslade med illaluktande kemiska experiment. Dessutom löste hon, till polisens förtrytelse, mord i de böcker som Alan Bradley skrivit om henne.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Den bittra pajens sötma Bild på bokomslag för Mord är ingen barnlek
  • Ewa Moreno

    Kvinna

    Hon ser bra ut, är mörk och intelligent, och dessutom kriminalare i författaren Håkan Nessers fiktiva stad Maardam. Dock arbetar hon också på egen hand ibland. Ewa Moreno svärmar platoniskt för den gifte kollegan Münster, men har förhållanden först med valutahandlaren Claus Bradher och senare med sin granne Mikael Bau. Hon uppskattar vällagad mat och ett glas vin samt att duscha – länge.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Svalan, katten, rosen, döden Bild på bokomslag för Fallet G Bild på bokomslag för Återkomsten Bild på bokomslag för Kvinna med födelsemärke Bild på bokomslag för Kommissarien och tystnaden
  • Ella Andersson

    Kvinna

    Hon lär vara den första rättsläkare som fått en huvudroll i svensk kriminallitteratur; författaren Elias Palm har f.ö. samma yrke. Ella Andersson är cirka 40 år gammal, attraktiv, brunhårig, envis och lever i ett skakigt förhållande i Lund med sambon Markus. Hon gillar antikviteter och ogillar byråkratiskt krångel, vilket gör att hon själv börjar undersöka mordfall hon stöter på i yrket.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Corpus delicti Bild på bokomslag för Causa mortis Bild på bokomslag för Memento mori
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten