Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Asbjørn Krag

    Man

    Norsk polisman, ibland även verksam som privatdetektiv, skapad av Stein Riverton (pseudonym för Sven Elvestad). Asbjørn Krag är verksam i Kristiania/Oslo, men löser fall i olika delar av Norge. Han är atletiskt byggd, med kantigt ansikte, och arbetar lika mycket med huvudet som musklerna. Han är ogift, eller snarare gift med sitt yrke. Hans litterära kollega Knut Gribb är baserad på Krag.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Greven av Oslo och Den tredje Bild på bokomslag för Damen i rullstolen Bild på bokomslag för Millionernas hämnd Bild på bokomslag för Hämnaren Bild på bokomslag för Mannen med panamahatten [i Skuggornas klubb och Mannen med panamahatten] +10 st
  • Erik Morell

    Man

    Som tredje generationen i en polisfamilj är Erik – son till Gustav och sonson till Harald Morell – anställd vid poliskåren i Örnsköldsvik under första halvan av 1900-talet. Erik Morell är gift med Katarina, och de har fem barn av vilka också sonen Karl så småningom blir polis, och arbetar tillsammans med fadern. Historiska deckare om de tre generationerna har skrivits av Bo R. Holmberg.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Knivsliparen Bild på bokomslag för Bedragarna
  • Reginald Wexford

    Man

    Kommissarie Reginald ”Reg” Wexford i fiktiva Kingsmarkham i brittiska Sussex var en traditionell kriminallitterär polis då Ruth Rendell introducerade honom. Överviktig, med hetsigt humör – som gav honom problem med hans överordnade – men med en trevlig och förstående familj. Under årens lopp blev han lugnare och mer tolerant, och utvecklades till en människokännare av rang.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Skadan skedd Bild på bokomslag för Syndafallet Bild på bokomslag för Den beslöjade Bild på bokomslag för Dödligt sällskap Bild på bokomslag för En gång mord
  • Molly Cates

    Kvinna

    Yrkesskicklig medelålders grävande kriminalreporter, ensamstående mamma samt författare. Molly Cates drivs främst av ett starkt rättspatos. Hon satsar hårt på sitt jobb, och även om hon är attraktiv och uppskattad av män har samtliga hennes förhållanden snabbt spruckit. En anledning till detta är – enligt författaren Mary Willis Walker – Cates övertygelse om att hennes far blivit mördad.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för ... och döda ligger ner Bild på bokomslag för Under skalbaggens bo Bild på bokomslag för Det röda skriket