Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Jakob Studer

    Man

    Den kanske mest kända problemlösaren i tyskspråkig kriminallitteratur är överkonstapel Jakob Studer, en ensamstående äldre herre, överviktig, med ett blekt, magert ansikte och en kraftig mustasch. Han skapades av den schweizisk-österrikiske författaren Friedrich Glauser, är i huvudsak verksam på landsbygden och i småstäder och löser sina fall med hjälp av intuition och människokännedom.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Överkonstapel Studer Bild på bokomslag för Feberkurva Bild på bokomslag för Kinesen
  • Gideon Fell

    Man

    Den väldige dr Fell, utseendemässigt modellerad efter G.K. Chesterton, är en av kriminallitteraturens förnämsta problemlösare vad det gäller låsta rum-mysterier och andra ”omöjliga” brott. Han skriver dessutom en ständigt växande avhandling om engelska dryckesseder från äldsta tider, dricker gärna öl och är gift – fast hustrun nämns endast i enstaka av John Dickson Carrs böcker om honom.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Det krökta gångjärnet Bild på bokomslag för Den ihålige mannen
  • Kristina Vendel

    Kvinna

    Kvinnlig rotelchef vid polisen i Huddinge. Pappan Karl har flytt från Östtyskland till Sverige, själv är Kristina Vendel gift med Johan i ett äktenskap som knakar och slutligen spricker. Hon är ljushårig, har grågröna ögon, och läste filosofi innan hon började på polisskolan. Hon har det tufft i jobbet, och utsätts flera gånger för övergrepp av olika slag, berättar Theodor Kallifatides.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Den sjätte passageraren Bild på bokomslag för I hennes blick Bild på bokomslag för Ett enkelt brott
  • Broder Cadfael

    Man

    Han är en f.d. korstågsriddare, som vid återkomsten till England blev benediktinermunk och örtagårdsmästare i ett kloster i Shrewsbury i Shropshire där han löser en rad mordfall. Pusseldeckarna om Cadfael av Ellis Peters (pseudonym för Edith Pargeter) utspelas under den i England oroliga första halvan av 1100-talet, och innebar en markant ökning av intresset för historiska kriminalromaner.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Rosenmysteriet Bild på bokomslag för Djävulens novis Bild på bokomslag för Främlingen i Sankt Giles Bild på bokomslag för Ett helgon till varje pris Bild på bokomslag för Lösen för den döde +6 st