Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Dicte Svendsen

    Kvinna

    Hon är journalist, under senare år på frilansbasis, och bosatt utanför Aarhus i Danmark. Hon har en pojkvän, Bo, en dotter, Rose, och en son, Peter Boutrup, som hon tvingades adoptera bort då han föddes. Han är f.d. fängelsekund, och medverkar i flera av de deckare som Elsebeth Egholm skrivit om Dicte – i några är han t.o.m. huvudperson. Böckerna kategoriseras dock som s.k. femikrimi.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Dolda fel och brister Bild på bokomslag för Självrisk Bild på bokomslag för Personskada Bild på bokomslag för Närmast anhörig
  • Jan Jordi Kazanski

    Man

    Då hustrun och dottern avlider i en bilolycka bryter CIA-agenten Jan Jordi Kazanski samman. Men hans sjukskrivning avbryts av hans chefer, som skickar honom på flera farliga uppdrag i olika länder. Detta trots att han enligt sin skapare Jens Henrik Jensen är trött och sliten, vilket syns på påsarna under hans ögon och det grånande svarta håret. Flickvännen Ewa är dock ett ljus i hans liv.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Käringen i Krakow Bild på bokomslag för Hovnarren i Murmansk
  • Tom Ripley

    Man

    Han är charmig, snygg och kultiverad samt en helt empati- och hänsynslös seriemördare och psykopat, huvudperson i fem klassiska thrillers av Patricia Highsmith. Thomas ”Tom” Ripley blev föräldralös som femåring, och uppfostrades av en känslokall kvinnlig släkting. Han gifter sig sedermera med den förmögna Héloïse Plisson, men har trots detta framgångsrikt fortsatt sin brottsliga karriär.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Mr Ripley : en man med många talanger Bild på bokomslag för Mr Ripley : en man utan samvete Bild på bokomslag för Mr Ripley : en man med onda avsikter Bild på bokomslag för
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten