Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Þóra Guðmundsdóttir

    Kvinna

    När vi möter henne i Yrsa Sigurðardóttirs debutdeckare är skickliga advokaten Þóra Guðmundsdóttir 36 år och ensamstående mor till sonen Gylfi, 16, och dottern Sóley. Hon är skild från maken Hannes, men inleder senare ett förhållande med den tyske polisen Matthew Reich. Hon är blond, med långt hår, höga kindben och mandelformade blå ögon. Och så är hon delägare i en advokatbyrå i Reykjavik.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Den som gräver en grav Bild på bokomslag för Det tredje tecknet Bild på bokomslag för Aska Bild på bokomslag för Eldnatt Bild på bokomslag för Ödemark
  • Jane Tennison

    Kvinna

    Brittisk kriminalpolis, ursprungligen huvudperson i en TV-serie med manus av Lynda La Plante, som skrev en handfull romaner om henne. Hon spelades i TV av Helen Mirren och beskrivs därför som denna i böckerna: en medelålders, välvårdad kvinna, som även är en tuff och realistiskt skildrad polis. Senare har La Plante skrivit en serie romaner som skildrar Tennisons första år i poliskåren.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Tennison Bild på bokomslag för Dolda mördare
  • Kafa Iqbal

    Kvinna

    Hon är född i Jordanien, vilket kan anas av hennes hy: hon ser ständigt solbränd ut, enligt författaren Ingar Johnsrud. Men Kafa Iqbal är anställd av norska säkerhetspolisen som expert på religiösa terrorister då hon introduceras för läsarna – dock går hon snart över till Oslos kriminalpolis. Hon är vacker, slank, med mörkt, axellångt, mittbenat hår. Dessutom duktig på karate – och singel.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Det hemliga brödraskapet från Wien Bild på bokomslag för Kalypso Bild på bokomslag för Korset
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten