Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Kay Scarpetta

    Kvinna

    Patricia Cornwells huvudperson är rättspatolog, med bas i Virginia, USA. Hon har beskrivits som några och fyrtio år gammal, askblond, och har flera manliga beundrare – och kvinnliga motståndare som inte uppskattar hennes självsäkerhet. Hon är dessutom en duktig brottsplatsundersökare och skytt: det sista är en nödvändighet eftersom hon ofta hotas. På fritiden är hon en duktig kock.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Mörkrets makt Bild på bokomslag för Sista utvägen Bild på bokomslag för Den osynlige Bild på bokomslag för Flyg fula fluga Bild på bokomslag för Dödligt spår +16 st
  • Leo Carring

    Man

    Juristen och privatdetektiven Leo Carring från Stockholm anses vara den i särklass mest osympatiska problemlösaren i den svenska kriminallitteraturen. Han är konservativ, snobbig, egenkär och arrogant; en ”övermänniska” som rycker på axlarna åt normal rättspraxis. Om hans privatliv är föga känt, men han är tämligen förmögen och har en bred allmänbildning, försäkrar hans skapare S.A. Duse.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Leo Carring: Pistolskottet Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för
  • Jane Tennison

    Kvinna

    Brittisk kriminalpolis, ursprungligen huvudperson i en TV-serie med manus av Lynda La Plante, som skrev en handfull romaner om henne. Hon spelades i TV av Helen Mirren och beskrivs därför som denna i böckerna: en medelålders, välvårdad kvinna, som även är en tuff och realistiskt skildrad polis. Senare har La Plante skrivit en serie romaner som skildrar Tennisons första år i poliskåren.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Tennison Bild på bokomslag för Dolda mördare
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten