Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Ben Cooper

    Man

    Hans far var polis, och Benjamin ”Ben” Cooper följde i hans spår. Han är anställd vid polisen i Derbyshire, där han växte upp, och många av de fall han arbetar med utspelas i nationalparken Peak District. Han arbetar vanligen tillsammans med sin överordnade, Diane Fry, i kriminalromanerna av Stephen Booth. Cooper och Fry är förälskade i varandra, något de inte vill erkänna ens för sig själva.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Svarta hunden Bild på bokomslag för Jungfrudansen Bild på bokomslag för Iskallt spår Bild på bokomslag för Blindspel Bild på bokomslag för Ett sista andetag +11 st
  • Rebecka Martinsson

    Kvinna

    Vacker och välutbildad jurist – först advokat, sedermera åklagare – som har en central roll i samtliga Åsa Larssons deckare. Rebecka Martinsson är i de första böckerna bosatt i Stockholm, men återvänder i jobbet till Kiruna, där hon växte upp, och flyttar senare tillbaka dit. Hon har en hel del trassel i såväl yrkes- som privatlivet, men får stöd av vänner, bl.a. polisen Anna-Maria Mella.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Solstorm Bild på bokomslag för Det blod som spillts Bild på bokomslag för Svart stig Bild på bokomslag för Till dess din vrede upphör Bild på bokomslag för Till offer åt Molok
  • Dudley Smith

    Man

    Polisman i Los Angeles i fyra av James Ellroy romaner. Dudley Smith har irländskt påbrå, han är lång och bredaxlad, och går s.a.s. i brunt: han har brunt, snaggat hår, bruna ögon och klär sig vanligen i en sliten, brun kostym. Få poliser i kriminallitteraturen beskrivs som lika osympatisk: han är en egoistisk, våldsbenägen översittare och, visar det sig, en mördare. Och han trivs med det!

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Los Angeles konfidentiellt Bild på bokomslag för Vit jazz
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten