Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Avi (Avraham) Avraham

    Man

    Han är inte så framgångsrik och begår ibland misstag som gör honom osäker och melankolisk. Men författaren Dror Mishani beskriver den kortvuxne, vardaglige kriminalaren Avraham Avraham i Holon – en förstad till Tel Aviv – som envis, och det gör att han når resultat. Han är singel, tillbringar sina kvällar framför TV:n och beundrar sin kvinnliga chef Ilana Lis, som han är lite rädd för.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Utsuddade spår Bild på bokomslag för Okänt hot
  • Enzo Macleod

    Man

    Brittisk, känd rättstekniker med skotsk-italienskt påbrå. Efter en uppslitande skilsmässa flyttar han till Frankrike och anställs som universitetslärare. Han gifter om sig, men blir änkling. Enzo Macleod är medelålders, grov byggd, och har enligt sin skapare Peter May en komplex personlighet samt ett buffligt temperament – vilket drabbar bl.a. hans två döttrar, en från varje äktenskap.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Ett kallt fall Bild på bokomslag för Döden i Gaillac Bild på bokomslag för En kamp mot klockan Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för
  • Elina Wiik

    Kvinna

    Mörk, korthårig och grönögd kriminalare i Västerås med svart bälte i judo och ett rätt hetsigt humör Hon är född 1969, är ensamstående men har i de första böckerna en gift älskare, avslöjar författaren Thomas Kanger. Elina Wiik är noggrann på jobbet, och framgångsrik utredare trots den manschauvinism hon möter i poliskåren. Dock har hon också sympatiska och kloka kolleger, främst John Rosén.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Första stenen Bild på bokomslag för Sjung som en fågel Bild på bokomslag för Den döda vinkeln Bild på bokomslag för Söndagsmannen Bild på bokomslag för Gränslandet
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten