Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Jane Rizzoli

    Kvinna

    Samarbetar i en rad böcker av Tess (eg. Terry) Gerritisen med rättsläkaren Maura Isles. Själv är Jane Rizzoli kriminalpolis, men arbetar även som föreläsare för FBI. Hon föddes i mitten av 70-talet, är attraktiv med svart hår och bruna ögon samt gift med Gabriel Dean som hon har barn med. Hon är känd för att vara sarkastisk, men även för att vara en självständig kvinna och duktig detektiv.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för +8 st
  • Faye Adelheim

    Kvinna

    Sexig, blond och framgångsrik affärskvinna, som sedan tonåren hämnas på otäcka och ohederliga manspersoner, bl.a. genom att ta livet av dem, i böcker av Camilla Läckberg. Egentligen heter Faye Adelheim i förnamn Matilda, och har en tragisk bakgrund som inkluderar en vidrigt brutal far och en ohederlig ex-make, Jack, som hon fått dömd för mord på deras dotter Julienne – som ännu är i livet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för En bur av guld Bild på bokomslag för Vingar av silver
  • Eva S:t Clair

    Kvinna

    Blond, parant svensk privatdetektiv med skinn på näsan och adligt påbrå: pappan är en engelsk lord, mamman en svensk Ankarcrona. Eva S:t Clair är singel, men har ett mycket vänskapligt förhållande med kriminalaren Tor Bonde. Dessutom har hon en katt samt ett kontor i Gamla Stan i Stockholm. Hon är huvudperson i en svit tämligen pusseldeckarbaserade romaner och noveller av Helena Sigander.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Våld vid vatten Bild på bokomslag för Mord på väg Bild på bokomslag för Ridå : Eva S:t Clair-noveller Bild på bokomslag för Varsel om mord [rev. vers.] Bild på bokomslag för Vilseledd
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten