Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Nikki Liska

    Kvinna

    Kvinnlig polis i Minneapolis, frånskild med två tonårssöner och tillsammans med kollegan Sam Kovac huvudperson i en svit kriminalromaner av Tami Hoag. Nikki Liska är repliksnabb och tuff och har en hel del humor. Hon kommer väl överens med den äldre Kovac, och de saknar varandra – varför de fortsätter samarbeta – då hon flyttar till en cold case-grupp för att få mer tid över för sönerna.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Mörkläggning
  • Rhea Moser

    Kvinna

    Jurist, född 1960, med judisk mor och dansk far. Rhea Moser har svart hår, mörka ögon, fint mejslade ansiktsdrag och är diskret klädd. Hon är brorsdotterdotter till den gamle advokaten Samuel Rosenbaum, som Leif Silbersky och Olov Svedelid skrivit en rad romaner om. Hon dyker upp som en överraskning i Rosenbaums liv, och finns vid hans sida även sedan hon gift sig med Paolo och fått barn.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Upplösningen Bild på bokomslag för Upplösningen Bild på bokomslag för Bilden av ett mord Bild på bokomslag för Hämnden är aldrig rättvis Bild på bokomslag för Hämnden är aldrig rättvis
  • Joe Ashworth

    Man

    Han är polisassistent i Northumberland, gift och far till dottern Jessie. Han är dessutom en trogen följeslagare till den egensinniga och okonventionella kriminalkommissarien Vera Stanhope i en svit polisromaner av Ann Cleeves. Ashworth är en av de få människor Vera har förtroende för – hon betraktar honom snarast som en son. Hon glömmer dock ideligen bort vad hans fru och dotter heter…

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Dolda djup Bild på bokomslag för Döda talar inte Bild på bokomslag för Glasverandan Bild på bokomslag för
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten