Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Jonfinn Valmann

    Man

    Medelålders, kraftigt byggd kriminalkommissarie som är verksam i norska Hamar och huvudperson i Knut Faldbakkens kriminalromaner. Jonfinn Valmanns mor övergav familjen då han var liten. Han är änkling, men inleder ett förhållande och blir sambo med kollegan Anita Hegg. Han verkar hårdför, men är egentligen rätt känslig innerst inne. Han är en skicklig utredare som litar på sin intuition.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Gränsen Bild på bokomslag för Nattfrost Bild på bokomslag för Tjuvarna Bild på bokomslag för Efterskott
  • Gereon Rath

    Man

    En kriminalare och krigsveteran i Köln, som efter ett fatalt tjänstefel 1929 blir förflyttad till Berlin. Gereon Rath är enligt författaren Volker Kutscher mellan 30 och 40 år gammal, slank, skicklig, envis samt morfinmissbrukare p.g.a. traumatiska krigsupplevelser. I Berlin träffar han polisstenografen Charlotte ”Charly” Ritter; de inleder ett förhållande, gifter sig och bildar familj.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Babylon Berlin : den våta fisken Bild på bokomslag för Babylon Berlin : den stumma döden Bild på bokomslag för
  • Alda Luppi

    Kvinna

    Rutinerad kriminalkommissarie i franska Nice och huvudperson i en svit deckare av den svenska författaren Britt Peruzzi som har italienskt påbrå. Alda Luppi är i yngre medelåldern, hon är ca. 167 cm lång, med halvlångt hår, bär linser och är gift med reseredaktören Georges med vilken hon har dottern Susie. Dessutom har hon ett komplicerat yrkesmässigt förhållande med kollegan Enzo Santone.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Aldrig glömma Bild på bokomslag för Stilla vatten Bild på bokomslag för Frusen timme Bild på bokomslag för Ensam ö
  • Aurelio Zen

    Man

    Kriminalkommissarie Zen är en ensamvarg med bas i Rom, men som löser fall runt om i Italien. Han kan förefalla klumpig, men hans envishet och nonchalanta attityd vad det gäller polisbyråkratiska regler gör honom framgångsrik – och illa sedd hos cheferna. Han skapades av engelsmannen Michael Dibdin, tänkt för en enda bok, men blev så populär hos läsarna att han återkom i ytterligare tio.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Kabal Bild på bokomslag för En lång avslutning Bild på bokomslag för Dödens lagun Bild på bokomslag för Così fan tutti