Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Harry Friberg

    Man

    Stieg Trenter baserade sin huvudperson Friberg på sin gode vän, fotografen K.W. Gullers. Även Friberg är känd fotograf, glad och alert, med smak för bordets och livets goda samt kvinnligt sällskap. Han är dock inte historiernas egentlige problemlösare, den rollen har kriminalintendent Vesper Johnson. Efter Trenters död tog dennes hustru Ulla över figurerna – och lät Friberg gifta sig!

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Narr på nocken Bild på bokomslag för Döda rummet Bild på bokomslag för Aldrig Näcken Bild på bokomslag för Dockan till Samarkand Bild på bokomslag för Dvärgarna +43 st
  • Nick Stone

    Man

    Han växte upp i England med en brutal far i en familj där man sällan umgicks med varandra. Så snart han fick möjlighet tog Nick Stone värvning, och blev efter en tid agent för säkerhetstjänsten SAS. Föga sägs om hans person och privatliv – men han har åtminstone en skilsmässa bakom sig. Under senare år har han frilansat och bekämpat bl.a. organiserad brottslighet i Andy McNabs romaner.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Fjärrkontroll Bild på bokomslag för Kris fyra Bild på bokomslag för Operation brandvägg Bild på bokomslag för Dödens skymning Bild på bokomslag för Frihetens dag
  • Dudley Smith

    Man

    Polisman i Los Angeles i fyra av James Ellroy romaner. Dudley Smith har irländskt påbrå, han är lång och bredaxlad, och går s.a.s. i brunt: han har brunt, snaggat hår, bruna ögon och klär sig vanligen i en sliten, brun kostym. Få poliser i kriminallitteraturen beskrivs som lika osympatisk: han är en egoistisk, våldsbenägen översittare och, visar det sig, en mördare. Och han trivs med det!

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Los Angeles konfidentiellt Bild på bokomslag för Vit jazz
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten