Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Tommy Westfelt

    Man

    När läsaren möter honom f.f.g. i Christer Nygrens debutdeckare är Tommy Westfelt kriminalreporter på en Norrlandstidning. Han dricker för mycket, slarvar med ekonomin och är ungkarl – han misslyckas grovt med sina förhållanden med kvinnor, däribland Katrin Karlsson som återkommer i flera böcker. Han har dock god kontakt med kriminalaren Arne Olander, och de arbetar ofta med samma fall.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Blue tango Bild på bokomslag för Flashback Bild på bokomslag för Deadline Bild på bokomslag för Exit Bild på bokomslag för Liten tid vi leva här
  • Sören Högström

    Man

    Han är en medelålders kommissarie i Göteborg, nästan två meter lång, med blå ögon och sned näsa. Sören Högström är gift med den tolv år yngre rödhåriga Pia och har två döttrar med henne samt två barn från ett tidigare äktenskap. Efter många år som kriminalare avancerar han och blir en hög polischef, berättar hans skapare Mats Ahlstedt, men behåller ändå kontakten med sina gamla kolleger.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Dödsängeln Bild på bokomslag för Violinisten Bild på bokomslag för Den röda damcykeln Bild på bokomslag för Mordet på Ragnhildsholmen Bild på bokomslag för Dömd för livet
  • Sean Dillon

    Man

    IRA-soldat, född 1952, som senare byter sida och är brittisk agent i en lång rad romaner av Jack Higgins (pseudonym för Henry Patterson). Den kortvuxne, blonde Sean Dillon hade som ung en kort skådespelarkarriär, och är förklädnadsexpert. Han är även en skicklig pilot och dykare samt skytte- och språkexpert. Som brittisk agent fick han Liam Devlin, en annan av Higgins hjältar, som mentor.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Dödsängeln
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten