Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Max Wolfe

    Man

    Kriminalare i London, och enligt författaren Tony Parsons en mycket vanlig man med ett mycket vanligt utseende. Dock är han en envis och skicklig polis med ett hårt yttre och ett mjukt inre. Han är runt 30 år gammal, hans familj i våningen i Smithfield består av hans lilla dotter och en hund. Han har sömnproblem och är fortfarande förälskad i sin ex-hustru. Och så är han en duktig boxare…

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Murder bag Bild på bokomslag för Slaktaren i Highgate Bild på bokomslag för Bödlarna i Tyburn
  • Sean King

    Man

    Privatdetektiv som liksom sin kollega Michelle Maxwell fått sparken från Secret Service sedan han misslyckats som livvakt. Han är en medelålders man, med mörkt grånande hår, lång och snygg, förklarar David Baldacci. Sean King har ett löst förhållande med ex-kollegan Joan Dillinger, men han känner sig allt mer dragen till jobbpartnern Maxwell trots att de på många sätt är varandras motsats.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Den gemensamma nämnaren Bild på bokomslag för Rollspel Bild på bokomslag för Geniet Bild på bokomslag för Dubbelspel
  • Enzo Macleod

    Man

    Brittisk, känd rättstekniker med skotsk-italienskt påbrå. Efter en uppslitande skilsmässa flyttar han till Frankrike och anställs som universitetslärare. Han gifter om sig, men blir änkling. Enzo Macleod är medelålders, grov byggd, och har enligt sin skapare Peter May en komplex personlighet samt ett buffligt temperament – vilket drabbar bl.a. hans två döttrar, en från varje äktenskap.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Ett kallt fall Bild på bokomslag för Döden i Gaillac Bild på bokomslag för En kamp mot klockan Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten