Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Lennart (Biskopen) Brask

    Man

    Han kallas ”Biskopen”, både p.g.a. sitt efternamn och det faktum att han inte har några förhållanden med kvinnor. Han är en kort och tämligen rundlagd herre i övre medelåldern, chef för en hemlig svensk underrättelsetjänst i en svit romaner av Sven Westerberg. Lennart Brask bor i Stockholm, bär glasögon, är noggrann med klädseln (men ingen snobb), och är en herre som inte litar på någon.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Andras väg har rastplatser i solen Bild på bokomslag för Onsalaaffären Bild på bokomslag för Pragincidenten Bild på bokomslag för Kabinettssekreteraren Bild på bokomslag för Göteborgsmorden
  • Adam Fawley

    Man

    Kriminalkommissarie i Oxford och huvudperson i en svit romaner av pseudonymen Cara Hunter. Den vänlige och medkännande Adam Fawley är något över 40 år gammal och lite mer än 180 cm lång, mörkhårig och därtill mycket attraktiv. Han löser sina fall med hjälp av ett rutinerat team kriminalare. Hans hustru är juristen Alex, och makarna sörjer sitt enda barn, sonen Jake, som dog tio år gammal.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för Bild på bokomslag för
  • Robbie (Robert) Lewis

    Man

    Gladlynt, tålmodig och noggrann kriminalinspektör i Oxford, som är den något buttre kommissarie Morses högra hand och trogne följeslagare i kriminalromanerna av Colin Dexter. Lewis förnamn nämns sällan i böckerna, och i TV-serierna kallas han Robbie. I romanerna är han lyckligt gift med Valerie och har två barn; i den senare TV-serien där han själv är huvudperson är han en äldre änkling.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Sista bussen till Woodstock Bild på bokomslag för Räkenskapens dag
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten