Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Will Robie

    Man

    När polisen eller militären inte kan stoppa USA:s fiender kallar regeringen in sin skickligaste lönnmördare. Han ifrågasätter aldrig en order och misslyckas aldrig, försäkrar David Baldacci. Den storvuxne Will Robie har skarpskurna ansiktsdrag, mörkt hår och en mängd ärr på torso och armar. En svag punkt är dock hans känslor för Jessica Reel, även hon en beryktad och effektiv USA-agent.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för De oskyldiga Bild på bokomslag för Attentatet Bild på bokomslag för De jagade Bild på bokomslag för Den skyldige Bild på bokomslag för Slutspel
  • Pontus Koch

    Man

    Han är född gotlänning, men är bosatt i Malmö där han också arbetar. Kriminalkommissarie Pontus Koch är medelålders, blek och mager, bär glasögon och har ”mahognyfärgat” hår. Han är också frånskild och ensamstående, samt alltid välklädd i grått och svart. Som mordutredare är han eftertänksam, noggrann – och rätt långsam, enligt hans skapare Sten Wilding (pseudonym för Bennie Liljenfors).

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Korpen Bild på bokomslag för Vita frun Bild på bokomslag för Soldaten i fält
  • Gereon Rath

    Man

    En kriminalare och krigsveteran i Köln, som efter ett fatalt tjänstefel 1929 blir förflyttad till Berlin. Gereon Rath är enligt författaren Volker Kutscher mellan 30 och 40 år gammal, slank, skicklig, envis samt morfinmissbrukare p.g.a. traumatiska krigsupplevelser. I Berlin träffar han polisstenografen Charlotte ”Charly” Ritter; de inleder ett förhållande, gifter sig och bildar familj.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Babylon Berlin : den våta fisken Bild på bokomslag för Babylon Berlin : den stumma döden Bild på bokomslag för
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten