Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Nils Forsberg

    Man

    Sliten och deprimerad medelålders utredare hos Malmökriminalen, som degraderas till hittegodsavdelningen p.g.a. sin alkoholism och en kort fängelsevistelse för olaga hot. Han nyktrar dock till, återvänder till kriminalen och blir chef för EOU (Enheten för Extra Ordinära Utredningar). Han är katolik, bor ensam i Kirseberg, tar morgonpromenader och löser fall i Kristian Lundbergs romaner.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Eldätaren Bild på bokomslag för Grindväktaren Bild på bokomslag för Malmömannen Bild på bokomslag för Grymhetens stad Bild på bokomslag för De som skall dö : en berättelse om brott
  • Gordianus

    Kvinna

    Han kallas Gordianus Hittaren och är en privat undersökningsagent, verksam i antikens Rom på Julius Caesars tid. Hans tjänster utnyttjas av bl.a. ”jurister” och vältalare som Cicero i historiska deckare av Steven Saylor. Gordianus hustru är egyptiskan Bethesda, tidigare hans konkubin som han köpt som slav. Han bor i Rom tills han ärver en gård i Etruria, men flyttar senare åter till staden.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Romarblod Bild på bokomslag för I Hades käftar Bild på bokomslag för Catilinas gåta Bild på bokomslag för Venuskastet
  • Adelia Aguilar

    Kvinna

    Hennes fullständiga namn är Vesuvia Adelia Rachel Ortese Aguilar, hon lever på 1100-talet och är läkare. Hon skickas från Sicilien till England för att bistå i en utredning om barnamord, och löser fallet. Därefter stannar hon motvilligt i landet. Hon är mörkblond, vacker och slank, och ogift mor till dottern Allie vars far är biskop, berättar Ariana Franklin (pseudonym för Diana Norman).

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Dödens mästarinna Bild på bokomslag för Dödens labyrint
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten