Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Jean-Baptiste Adamsberg

    Man

    Kommissarie vid polisen i Paris. Han är småväxt och mörklagd, med oregelbundna ansiktsdrag, väl stor krokig näsa och ett snett leende. Han är singel, men har två söner från tidigare förhållanden. Han arbetar mycket på intuition och löser gåtfulla fall med oortodoxa metoder i en svit kriminalromaner av Fred Vargas, pseudonym för den kvinnliga franska författaren Frédérique Audoin-Rouzeau.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Budbäraren Bild på bokomslag för Mannen som vände insidan ut Bild på bokomslag för I de eviga skogarna Bild på bokomslag för Okänd kontinent Bild på bokomslag för Spökryttarna från Ordebec
  • Kate Brannigan

    Kvinna

    Privatdetektiv i firman Mortensen & Brannigan i Manchester. Enligt författaren Val McDermid har hon avbrutna juridikstudier bakom sig. Hon är en tuff och slagfärdig dam, och mån om sin integritet och självständighet. Bl.a. vägrar hon att flytta ihop med sin särbo, en musikjournalist som också är hennes närmaste granne. Och hon vägrar ge upp ett fall även när oddsen är emot henne.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Stjärnspådd Bild på bokomslag för Glashus : Kate Brannigans andra fall Bild på bokomslag för Dödligt spel : Kate Brannigans första fall Bild på bokomslag för Blå gener : Kate Brannigans fjärde fall
  • Gunnar Mellberg

    Man

    Kriminalinspektör, senare -kommissarie, i Lund. Han är lång, kraftigt byggd, röker pipa och är intresserad av trädgårdsskötsel. Med hustrun Ann har han fyra barn. K. Arne Blom har skrivit fem romaner samt en LL-bok om Gunnar Mellberg. I de första romanerna spelar han en mindre men viktig roll, i den sista avslöjas han som son till en annan av Bloms huvudpersoner, säkerhetsagenten Loman.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Krigsbarn
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten