Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Alda Luppi

    Kvinna

    Rutinerad kriminalkommissarie i franska Nice och huvudperson i en svit deckare av den svenska författaren Britt Peruzzi som har italienskt påbrå. Alda Luppi är i yngre medelåldern, hon är ca. 167 cm lång, med halvlångt hår, bär linser och är gift med reseredaktören Georges med vilken hon har dottern Susie. Dessutom har hon ett komplicerat yrkesmässigt förhållande med kollegan Enzo Santone.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Aldrig glömma Bild på bokomslag för Stilla vatten Bild på bokomslag för Frusen timme Bild på bokomslag för Ensam ö
  • Dicte Svendsen

    Kvinna

    Hon är journalist, under senare år på frilansbasis, och bosatt utanför Aarhus i Danmark. Hon har en pojkvän, Bo, en dotter, Rose, och en son, Peter Boutrup, som hon tvingades adoptera bort då han föddes. Han är f.d. fängelsekund, och medverkar i flera av de deckare som Elsebeth Egholm skrivit om Dicte – i några är han t.o.m. huvudperson. Böckerna kategoriseras dock som s.k. femikrimi.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Dolda fel och brister Bild på bokomslag för Självrisk Bild på bokomslag för Personskada Bild på bokomslag för Närmast anhörig
  • Jakob Studer

    Man

    Den kanske mest kända problemlösaren i tyskspråkig kriminallitteratur är överkonstapel Jakob Studer, en ensamstående äldre herre, överviktig, med ett blekt, magert ansikte och en kraftig mustasch. Han skapades av den schweizisk-österrikiske författaren Friedrich Glauser, är i huvudsak verksam på landsbygden och i småstäder och löser sina fall med hjälp av intuition och människokännedom.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Överkonstapel Studer Bild på bokomslag för Feberkurva Bild på bokomslag för Kinesen
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten