Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • O.P. Nilsson

    Man

    Vad han heter i förnamn är oklart: Nilsson döps, liksom hans hustru, om i böckerna av Vic Suneson (pseudonym för Sune Lundqvist). Vanligaste varianten är dock Olaus Petrus. Han är överkonstapel, senare kommissarie, en lång, medelålders, barnlös man med grått i håret, buskiga ögonbryn samt gulaktiga ögon och tänder. I de tidiga böckerna arbetar O.P. Nilsson i par med kollegan Kjell Myrman.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Är jag mördaren? : ett mord i två plan Bild på bokomslag för 13 kvällar med Vic Suneson Bild på bokomslag för Brottforsen Bild på bokomslag för Döden kastar långa skuggor Bild på bokomslag för Fallet 44:an +20 st
  • Arnold Nyman

    Man

    Envis och ärlig kriminalkommissarie, som löser sina fall så grundligt att hans chefer gnisslar tänder – och omplacerar honom. Han har arbetat i Stockholm och Malmö, men främst i Göteborg. Arnold Nyman har ett vardagligt utseende, är änkling och har en vuxen dotter, Helena. Christian Aage (pseudonym för Kjell E. Genberg) har skrivit nio romaner om honom; i den sista har han gått i pension.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Italiensk öppning Bild på bokomslag för Damoffer Bild på bokomslag för Rockad med drottning Bild på bokomslag för Löparna Bild på bokomslag för Kungen hotad
  • Robert Langdon

    Man

    Han är född 1964 i USA, är svarthårig, har blå, lätt utstående ögon samt ett blekt ansikte. Som helhet är konsthistorikern Robert Langdon inte direkt vacker – även om han jämförts med Harrison Ford – men han är en kunnig symbolexpert samt huvudperson i en rad kontroversiella romaner av Dan Brown, där Langdon utan att tveka ifrågasätter kristna symboler och accepterad religionshistoria.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Da Vinci-koden Bild på bokomslag för Änglar och demoner Bild på bokomslag för Den förlorade symbolen Bild på bokomslag för Inferno Bild på bokomslag för Begynnelse
  • Barbara Havers

    Kvinna

    I motsats till många kvinnliga poliser i kriminallitteraturen är Havers inte vacker. Enligt hennes skapare Elizabeth George är hon tvärtom tämligen ful, och missköter sitt utseende. Hon är dessutom svår att samarbeta med: lynnig, egensinnig och med hetsigt temperament. Ändå fungerar hon väl i kombination med sin raka motsats, den väluppfostrade och prydlige kommissarien Thomas Lynley.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Minnets labyrint Bild på bokomslag för Fullständiga bevis Bild på bokomslag för För hennes eget bästa Bild på bokomslag för En högst passande hämnd Bild på bokomslag för Pappas lilla flicka +17 st