Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Adelia Aguilar

    Kvinna

    Hennes fullständiga namn är Vesuvia Adelia Rachel Ortese Aguilar, hon lever på 1100-talet och är läkare. Hon skickas från Sicilien till England för att bistå i en utredning om barnamord, och löser fallet. Därefter stannar hon motvilligt i landet. Hon är mörkblond, vacker och slank, och ogift mor till dottern Allie vars far är biskop, berättar Ariana Franklin (pseudonym för Diana Norman).

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Dödens mästarinna Bild på bokomslag för Dödens labyrint
  • Tommy (Thomas) Lynley

    Man

    Lynley är inspektör vid Scotland Yard och dessutom åttonde earlen av Asherton: förmögen, välutbildad och snygg. Hans överklassbakgrund uppskattas inte av alla, inte heller av hans assistent Barbara Havers, men ändå samarbetar de två förvånansvärt väl, och har enligt författaren Elizabeth George förståelse för varandras egenheter. Lynley medverkar i samtliga hennes vuxenromaner.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Minnets labyrint Bild på bokomslag för Fullständiga bevis Bild på bokomslag för För hennes eget bästa Bild på bokomslag för En högst passande hämnd Bild på bokomslag för Pappas lilla flicka +17 st
  • Ella Andersson

    Kvinna

    Hon lär vara den första rättsläkare som fått en huvudroll i svensk kriminallitteratur; författaren Elias Palm har f.ö. samma yrke. Ella Andersson är cirka 40 år gammal, attraktiv, brunhårig, envis och lever i ett skakigt förhållande i Lund med sambon Markus. Hon gillar antikviteter och ogillar byråkratiskt krångel, vilket gör att hon själv börjar undersöka mordfall hon stöter på i yrket.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Corpus delicti Bild på bokomslag för Causa mortis Bild på bokomslag för Memento mori
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten