Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Beatrice Farkas

    Kvinna

    Liksom sin skapare Carolina Neurath är hon en framgångsrik ekonomijournalist. Men Beatrice Farkas går helt in för sitt arbete: hon är envis, egensinnig och snarast asocial. Hon attraherar män men bor ensam i Gamla stan i Stockholm, och har enbart tillfälliga förhållanden. När hon var åtta år dog hennes mor i cancer, och hennes fasta punkt i tillvaron är nu hennes ungerska farmor Eszti.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Gränslösa Bild på bokomslag för Fartblinda Bild på bokomslag för Brännmärkta
  • Euthanasia Bondeson

    Kvinna

    Hon har kallats en korsning mellan Fredrika Bremer och Sherlock Holmes. Den medelålders, ironiska kvinnorättskämpen och författaren, skapad av Carina Burman, är ständigt på resande fot tillsammans med sin unga sällskapsdam Agnes. Euthanasia Bondeson är singel, klär sig gärna i manskläder, är beväpnad med en värjkäpp och röker cigarrer. Samt har en god vän i Owain Evans från Scotland Yard.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Babylons gator : ett Londonmysterium Bild på bokomslag för Vit som marmor : ett romerskt mysterium Bild på bokomslag för Hästen från Porten : ett österländskt äventyr
  • Jonfinn Valmann

    Man

    Medelålders, kraftigt byggd kriminalkommissarie som är verksam i norska Hamar och huvudperson i Knut Faldbakkens kriminalromaner. Jonfinn Valmanns mor övergav familjen då han var liten. Han är änkling, men inleder ett förhållande och blir sambo med kollegan Anita Hegg. Han verkar hårdför, men är egentligen rätt känslig innerst inne. Han är en skicklig utredare som litar på sin intuition.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Gränsen Bild på bokomslag för Nattfrost Bild på bokomslag för Tjuvarna Bild på bokomslag för Efterskott
  • Barbe (Barbro) Belling

    Kvinna

    Sveriges första kvinnliga privatdetektiv är en ung yrhätta som löser fall i två deckare från 1918 respektive 1919 av Malin Ödmann. Barbro ”Barbe” Belling öppnar en egen detektivbyrå i Stockholm, vilket fästmannen Bertil Dahlfält inte uppskattar. Hon är rapp i tanke och tunga, väl fnittrig och skälmsk ibland, men det finns en för sin tid rätt tydlig feministisk udd i hennes jag-berättande.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Dörjevångagåtan : privatdetektiven Barbro Bellings äventyr