Meny

Litterära figurer

Exempel på litterära figurer

  • Robin Ellacott

    Kvinna

    En långbent blondin med långt hår och blågråa ögon, först sekreterare sedan medhjälpare till privatdetektiven Cormoran Strike i London. Hon har ett likaledes långt men ambivalent förhållande med blivande maken Matthew Cunliffe, som vill att hon byter yrke. Robin Ellacott hyser mer än enbart vänskapliga känslor for Strike, avslöjar författaren Robert Galbraith (pseudonym för J.K. Rowling).

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Gökens rop Bild på bokomslag för Silkesmasken Bild på bokomslag för Karriär i ondska
  • Tuppence Beresford

    Kvinna

    Egentligen heter hon Prudence Cowley Beresford, men kallas Tuppence av alla, även maken Tommy. Hon är inte direkt vacker, men kvicktänkt och charmig, och det är inte sällan hon som hittar avgörande ledtrådar i de fall som makarna löser i deckare av Agatha Christie. Understundom bygger lösningarna dock mer på Tuppences intuition än på logik. I sista boken om dem är de båda 70-plussare.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Den hemlighetsfulle motståndaren Bild på bokomslag för Par i brott
  • Lord Peter Wimsey

    Man

    Den engelske adelsmannen (andre son till en hertig), bibliofilen och amatördetektiven Wimsey är en av kriminallitteraturens stora gestalter, och huvudperson i en rad klassiska historier av Dorothy L. Sayers. Spirituell, allmänbildad och med klar logik tar han sig an sina fall, med sin betjänt Bunter och den gode vännen (senare svågern) kommissarie Charles Parker som hjälpredor.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för Drama kring ung dansör Bild på bokomslag för Kamratfesten Bild på bokomslag för Lord Peters smekmånad Bild på bokomslag för Oskuld och arsenik
  • Alex Morrow

    Kvinna

    Hon har rötterna i arbetarklassen, är kriminalare i Glasgow, mor till tvillingar och huvudperson i polisromaner i ”tartan noir”-genren av Denise Mina. Morrow är inte alltid sympatisk eller korrekt, men hon kämpar för att få arbetslivet att gå hop med modersrollen samt mot kvinnofientliga chefer och kolleger i ett Glasgow som kännetecknas av växande klassklyftor och allt grövre brottslighet.

    Läs mer

    Förekommer i:

    Bild på bokomslag för I midnattens stillhet Bild på bokomslag för Getingsommar Bild på bokomslag för Gudar och odjur Bild på bokomslag för Red road Bild på bokomslag för Blod salt vatten